Поради щодо виховних годин з профорієнтації. Приклади завдань для старшокласників на визначення майбутньої професії.

Футорологи запевняють: невдовзі ринок праці суттєво зміниться. Звичні нам професії зникнуть, звільнивши місце для таких екзотичних спеціальностей, як екоурбаніст, проектувальник роботів, оператор дронів, тренер з mind-фітнесу, онтоінженер, експерт у сфері альтернативної енергетики тощо. І все це станеться вже у найближчі 20-30 років! Звучить цікаво, чи не так? А от чи знають про такі тенденції старшокласники і чи зможуть відповісти на виклики сучасності?

Родом з фантастики

Майбутнє вже почалося і життя змінюються на наших очах: одні професії вже майже зникли, а інші ще не з’явилися, але до них треба готуватися. Кому потрібні листоноші, якщо можна написати емейл чи зв’язатися через вайбер? Навіщо на виробництвах токарі та слюсарі, якщо їх можуть замінити роботи? Що робити бібліотекарям, якщо будь-яку книжку можна знайти в інтернеті? І головне: що робити старшокласникам, які опиняться у самому центрі цих кардинальних змін?

І тут вчитель може перетворитися на справжнього ідейного натхненника, розповівши, чого не варто боятися та до чого варто готуватись. Але спочатку треба відповісти на одне питання: чи корелюється сучасна освіта з очікуваними змінами на ринку праці. Вважаєте, що ні? Помиляєтесь! Звісно, навчити учня бути, наприклад, корпоративним дезорганізатором (спеціалістом, який створює атмосферу стартапу у компанії, яка працює вже не перший рік), ви не можете. Ці навички йому доведеться опановувати самотужки, отримуючи додаткову освіту, але правильно спрямувати підлітків більш ніж реально.

Перш за все, треба вивчити прогнози футурологів, наприклад, за основу можна взяти доповіді знаного експерта Томаса Фрея. Він уже давно розклав майбутнє ринку праці по полицях. Згідно з прогнозами, вже зовсім скоро роботодавці активно шукатимуть працівників для роботи з:

  • нанотехнологій;
  • генетики;
  • геронтології (науки про старіння живих організмів);
  • етики;
  • екоурбаністики (створення проектів «зелених» міст);
  • віртуальної освіти;
  • криптовалют;
  • проектування роботів;
  • оператор дронів;
  • 3D-технологій тощо.

Цікаві перспективи, чи не так? Але відповідних спеціальностей у ВНЗ поки не існує, тож треба донести до учнів, що їм доведеться проявляти гнучкість та вміти опановувати нові навички, спираючись на отримані у школі знання. І головне – не панікувати!

Шукаємо себе у майбутньому

Ознайомлення з професіями майбутнього та пошук варіанту для себе може стати важливою та неймовірно цікавою частиною профорієнтаційної роботи у класі. Так, ми можемо оперувати лише даними прогнозів, але вони цілком можуть стати частиною реальності. До того ж це просто цікаво!

Завдання. Запропонуйте учням самостійно спробувати передбачити те, як буде розвиватися світ далі та скласти перелік професій, які стануть затребуваними у найближчі 10 років. Після цього розкажіть, що з приводу цього думають експерти.

Учні не згодні з тим, як майбутні професії бачать футурологи? Чим не привід провести диспут чи дискусію, а також запропонувати виділити альтернативні шляхи розвитку подій. Можна розділити клас на групи, кожна з яких буде відстоювати певну точку зору.

Завдання. Запропонуйте підліткам поміркувати над тим, ким би вони могли працювати, при чому вибір треба обґрунтувати. Скоріше за все, обирати ту чи іншу професію, школярі будуть, виходячи з того, які навчальні дисципліни їм подобаються. Допоможіть їм та підкажіть, які предмети найбільш вдало корелюються з професіями. Наприклад, фізика – проектування роботів чи створення розумних електромереж.

Створіть разом з дітьми табличку чи інфографіку, аби структурувати отримані дані:

Фізика Проектувальник роботів, розробник альтернативних носіїв електрики, нанотехнолог
Юриспруденція Віртуальний адвокат
Інформатика Спеціаліст з безпечного видалення особистих даних та інформації з інтернету, менеджер з роботи з великими масивами даних
Економіка Аудитор спільного майна, дослідник можливостей, фахівець з залучення активів
Екологія Екоурбаніст, інженер-еколог, спеціаліст з переробки відходів
Біологія Мікро-біолог, розробник біо-фабрик, інспектор з біо-хакерства, проектувальник ДНК
Етика Спеціаліст з прийняття рішень, експерт з національних та релігійних конфліктів
Лінгвистика Онтоінженер (спеціаліст, який виділяє дані з неструктурованого тексту), журналіст-агрегатор (поєднує вже існуючу інформацію з різних джерел)

Завдання. Запропонуйте учням обрати найбільш цікаву на їх погляд професію та коротенько описати, як міг би проходити їх робочий день.

Це тільки частина напрямків, насправді можливостей безліч і всі вони дійсно фантастичні! Але починається все саме зі школи та з цілком звичних нам навчальних дисциплін. Не дивлячись на те, що життя не стоїть на місці, основа залишається незмінною, а закони природи й поготів. Тож існуючі навчальні дисципліни не втратять своєї актуальності ще довго, хоча дехто з футурологів і вважає, що школа у сучасному розумінні скоро зникне.

Але поки що вона існує та отримати основні навички для ще навіть не існуючих професій цілком реально. Сучасна школа здатна ще й не на таке! Звісно, згодом доведеться отримувати додаткову освіту, але це все буде потім. Наразі головне, розказати дітям, що їх чекає надалі та допомогти виявити свої сильні сторони.

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter