Кілька ідей для проведення продуктивної виховної години під час Тижня безпечного інтернету.

Чи помічали ви, що сучасні діти часто зловживають можливостями, які відкриває світ інтернету? Замість того, щоб дивитися корисні відео та вивчати іноземні мови, вони нерідко «зависають» у соціальних мережах, грають в онлайн-ігри або користуються забороненим контентом. Але не варто думати, що така ситуація існує лише в Україні! Наразі проблема правильного та безпечного використання інтернету постала дуже гостро в усьому світі.

5 лютого вже вкотре світ відзначатиме День безпечного інтернету. Гасло 2019 року – «Разом для найкращого інтернету». Одне з головних завдань – залучити кожного з нас (насамперед, молодь) до формування позитивного досвіду цифрового користування. Цього дня у більше ніж 140 країнах світу почнеться проведення різноманітних тематичних заходів, спрямованих на запобігання інтернет-загрозам. Вони будуть проводитися протягом усього Тижня безпечного інтернету.

Як будувати діалог із дітьми та організувати роботу класу

Виховна година неодмінно має проходити у формі діалогу. Його варто вести доброзичливим тоном, без натяків та настанов. Діти мають отримати можливість висловити власну точку зору та разом дійти висновку, що залежність від соціальних мереж – це проблема, яку потрібно вирішувати. Аргументуйте актуальність теми, нагадавши, що приблизно три мільярди жителів Землі використовують соціальні мережі в інтернеті й щодня витрачають на них у середньому приблизно дві години. При чому значна частина цього часу не пов’язана з продуктивної працею.

У підлітковому віці навички саморегуляції та планування поведінки ще продовжують розвиватися. Дітям важко не те що припинити використовувати соцмережі, а й навіть визнати, що ризик формування залежності – це не вигадка, а реальність. У такі моменти дитині треба відчувати максимум підтримки і мінімум критики.

Бесіда «Я та соціальні мережі»

Висока популярність соціальних мереж пов’язана з тим, що вони допомагають нам реалізувати природну потребу в соціалізації та самовираженні. Обмін повідомленнями і думками, публікація фото та картинок, дискусії у коментарях та «вподобання» формують для нас позитивні емоції. Та, крім позитивних якостей соціальних мереж, є багато проблем та загроз, які вони становлять. Особливо небезпечними вони можуть стати для молоді.
Вчені зазначають, що за останні 25 років кількість підлітків із психологічними проблемами зросла на 70%. Одна з причин – висока популярність соціальних мереж. Саме на них витрачається близько 28% часу, проведеного в інтернеті. А користувачі віком від 15 до 19 років проводять у соцмережах у середньому близько 3 годин на день. Крім того, близько 70% часу, витраченого на Всесвітню мережу, не пов’язані з роботою чи навчанням.

Запропонуйте дітям проаналізувати цю інформацію. Хай вони подумають та сформулюють відповіді на запитання:

  • Що впливає на залучення такої кількості людей до інтернету?
  • Які позитивні та негативні наслідки масштабного розповсюдження Всесвітньої мережі?
  • Як ви гадаєте, навіщо створюються соціальні мережі?
  • Які ви знаєте соціальні мережі?
  • У чому полягає різниця між ними?
  • Чому, на вашу думку, соціальні мережі забирають так багато часу?
  • Чи можна повністю відмовитися від соціальних мереж?

Вікторина «Які небезпеки приховує активне користування соцмережами»

Соціальні мережі можуть негативно впливати на наш фізичний стан, моральне та психологічне самопочуття. Попросіть дітей назвати проблеми, які може спричинити зловживання соцмережами. Можливі варіанти відповідей:

  • Для користування соцмережами ми застосовуємо різні гаджети, а їхнє неправильне використання може стати причиною погіршення якості зору.
  • Розвивають перфекціонізм як негативну якість характеру.
  • Провокують зниження самооцінки та надмірну критику своєї зовнішності.
  • Перетворюють прокрастинацію (відкладання справ на потім) на рису характеру.
  • Роблять нас конформістами.
  • Людина відчутно втрачає здатність швидко приймати рішення та оцінювати ситуацію.

Опитування «Як розпізнати залежність»

Роздайте дітям по аркушу паперу. Запропонуйте їм письмово відповісти на кілька запитань. Поясніть, що відповіді є повністю конфіденційними, учні не мають їх нікому показувати. Головне завдання такого міні-тестування – стимулювати роздуми дітей щодо того, наскільки їм загрожує інтернет-залежність.

Запитання до учнів:

  1. Ви постійно перевіряєте сповіщення чи повідомлення у соціальній мережі?
  2. Ви витрачаєте на соцмережі в середньому 2–3 години на день і помічаєте певну ізоляцію від реальності?
  3. Вранці ви спершу перевіряєте соціальні мережі, а вже потім – піднімаєтеся і виконуєте ранкові процедури?
  4. Ви нервуєте, панікуєте чи відчуваєте злобу, коли не можете відвідати соціальні мережі?
  5. Чи помічали ви, що, заходячи до соціальної мережі лише для того, щоб відповісти на повідомлення, затримуєтеся там надовго?
  6. Виконуючи роботу, не пов’язану з комп’ютером чи інтернетом, ви відчуваєте потребу бути онлайн та знати останні новини?
  7. Ви можете оцінювати людей за тим, яка у них сторінка у соціальних мережах?
  8. Чи помічали ви, що постійно відчуваєте брак часу?
  9. Ви пізно лягаєте спати та скаржитеся на постійне недосипання?
  10. Чи помічали ви, що реальне спілкування відходить на другий план у порівнянні з соціальними мережами?
  11. Радість від реакції інших людей на ваші дописи у соцмережах значно вища, ніж від отримання високої оцінки у школі?
  12. Якщо дитина відповіла «так» хоча б на три запитання – їй варто замислитися, адже залежність уже поряд.

Вправа «Користуємося соцмережами правильно»

Наше спільне завдання – не відмовитися від соціальних мереж, а навчитися отримувати від них максимум користі. Вони мають стати одним із механізмів нашого розвитку, а не стіною, яка заважає бачити всі барви життя.

Для учнів старшої школи стане у пригоді відео з цікавою аналітикою:

Запропонуйте дітям проаналізувати інформацію з відеоролика та назвати сильні та слабкі сторони аргументації лектора.

Нагадайте учням, що в інтернеті та соціальних мережах є багато неправдивої інформації і їм потрібно вчитися її аналізувати. Ми вже писали про цю проблему в статті «Уроки медіаграмотності: вчимо школярів аналізувати інформацію та вирізняти фейки». Порадьте дітям дозувати та перевіряти інформацію, яку вони отримують із соціальних мереж.

Мозковий штурм «Разом – знайдемо вихід»

Об’єднайте учнів у кілька команд. Члени кожної із них протягом шести хвилин мають генерувати ідеї-відповіді на запитання вчителя. Капітани команд фіксують усі ідеї. Після цього команди мають дві хвилини, щоб обрати найкращу відповідь на кожне запитання. Насамкінець капітани презентують ідеї і спільними рішеннями обирають найкращі варіанти розв’язання проблем.

Запитання до класу:

  • Яка найбільша загроза соціальних мереж?
  • Чи переможе залежність видалення акаунту з соцмереж?
  • Які альтернативи соціальним мережам?

Додаткові матеріали з Бібліотеки «На Урок»

Тема: «Подорож океаном комп'ютерних знань. Безпечний інтернет та соціальні мережі»
Автор: Колесник Валерій Володимирович
Про матеріал: Розробка допоможе учням розширити та поглибити знання про безпечний інтернет та соціальні мережі. Школярі зможуть навчитися розпізнавати основні небезпеки, які існують у Всесвітній мережі та дізнаються про шляхи їх подолання.


Тема: Тренінг для учнів 5 класу «Безпечний інтернет»
Автор: Гінда Майя Анатоліївна
Про матеріал: Матеріал допоможе вчителю ознайомити дітей із перевагами та недоліками використання інтернету. Розробка включає ігри, вправи, дискусію та правила безпечної поведінки в інтернеті. Тренінг побудований за принципом постійної взаємодії між вчителем та дітьми, що сприяє кращому засвоєнню матеріалу.


Тема: Позакласний захід «Безпечний інтернет»
Автор: Романенко Ольга Анатоліївна
Про матеріал: Проведення позакласного заходу за пропонованим сценарієм не лише поглибить знання учнів про безпечний інтернет, але й буде розвивати уважність, спостережливість та пам’ять. Розробка базується на принципах постійної взаємодії між педагогом та учнями.


Обов’язкового говоріть з дітьми про можливі небезпеки інтернету та соціальних мереж! Але й не забувайте про їхні позитивні якості. Якщо учні не знають, як поєднати навчання і цікаве проведення часу в мережі – розкажіть, вони оцінять!

Саме для того, щоб учні усвідомили усі можливості, які відкриває для них Всесвітня мережа, ми запускаємо Всеукраїнський інтернет-конкурс «Безпечний інтернет». Він допоможе дітям тренувати навички успішного вирішення реальних проблем, які можуть виникнути під час використання комп’ютера та ґаджетів. Цікаві творчі завдання не залишать байдужим жодного учня! Зареєструватися та взяти участь дуже легко: всі необхідні інструкції ви знайдете за посиланням: «Безпечний інтернет». Беріть участь та перемагайте!

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter